Denne hjemmeside bruger egne og tredjepartscookies, for at hjemmesiden fungerer optimalt og til at generere brugsstatistik.
Ved at fortsætte med at browse, acceptere du vores ookiepolitik

Hvis jeg kan, kan du også!

Det må være overskriften på min feedback til Spain is more, Rasmus Pedersen. Da jeg 1. gang læste om Jacobslegenden, og besluttede mig for at ville gå til Sankt Jacobs grav i Santiago de Compostela i det nordvestlige Spanien ad caminovejen, var der ikke mange der troede på at det ville blive en realitet og at jeg gennemførte det.

2016-10-12

Jeg var 63 år og nyligt gået på efterløn i Danmark. Jeg var, efter en stor sorg, aldeles ude af form både fysisk og psykisk, og havde aldrig vandret før. Desuden har jeg nogle medfødte fejlstillinger i begge fødder, som gør at jeg er afhængig af store indlæg med stålskinner, der gør at jeg hurtigt bliver udtrættet og får smerter, jeg har desuden 2 skulderskader med me`ngrad i begge, så jeg var ikke et udpræget billede på en pilgrim.

Hvis jeg kan gå Caminoen

(Foto: ved Finisterre)

​I starten troede jeg at jeg ville bo på Refugium og selv bære min rygsæk, men da jeg begyndte at læse andre pilgrimmes dagbøger, kunne jeg se, at jeg ikke ville få meget søvn i øjnene med så mange pilgrimme så tæt på hinanden, og min læge frarådede mig at vandre med en tung rygsæk, så jeg var faktisk lige ved at opgive min vandring.

Ved et tilfælde faldt jeg over et link til et spansk rejsebureau, SPAIN IS MORE. Da jeg læste lidt op på dem, så jeg at Virginia (medejer) havde boet i Danmark og forstod dansk. Jeg følte en enorm lettelse og sendte straks en lang mail afsted med en masse spørgsmål, og stor var min glæde, da jeg allerede næste morgen modtog en meget positiv mail fra RASMUS PEDERSEN, SPAIN IS MORE, hvori han besvarede alle mine spørgsmål på bedste vis. Der fløj nu adskillige mail frem og tilbage mellem Danmark og Spanien inden vi fik ”filet” min pilgrimsrute ordentligt af.

Jeg valgte at starte i Burgos, da jeg havde hørt at det var et godt sted at starte når man ikke var i form, vejen er flad og uden de store opstigninger i starten. Jeg ville ”have skudt mig selv i foden” hvis jeg var startet over Pyrenæerne, og havde sikkert ikke kommet i mål. Jeg valgte også at rejse helt alene for ”at finde mig selv”

Jeg bad Rasmus om at bestille Hostels/Hoteller med passende mellemrum ud fra hvor langt jeg nu kunne gå max. pr. dag, og bestilte også morgenmad. Det blev til 38 overnatninger fra Burgos til Santiago, og jeg var meget benovet over standarden på hotellerne, nogle selvfølgelig bedre end andre, men det spændte fra små lidt primitive steder til fantastiske oplevelser, bl.a. var det en fantastisk oplevelse at træde ind i det gamle kloster Monasterio San Zoilo, hvor man blev mødt med munkesang og en autentisk stemning, også Emebed Posada Castrojeriz var noget ud over det sædvanlige og skabte følelsen af velvære selv om man var pilgrim.

I de store byer lå mine overnatningssteder utrolig centralt, og det betyder også en del. Morgenmaden var meget forskellig, men altid fin, dog skal man lige vænne sig til kun at få søde kager kl. 7 om morgenen efter spansk skik!

Rasmus havde også booket flybilletter både ud og hjem, samt busbilletter til ruten. En lille ting med en stor virkning, var også at jeg modtog en sms fra Rasmus en uge inde i forløbet, han ville lige sikre sig at jeg var ok, det gav ekstra tryghed og føltes rart.

Jeg besluttede at jeg ville aflægge Spain is more og Rasmus et besøg når jeg nåede til Leòn hvor de har til huse. Også dette blev en god oplevelse, for jeg blev velmodtaget selv om jeg kom helt uventet, og det var rart at få ”sat ansigt på”.

En anden ting som jeg har været rigtig glad for at jeg valgte, var at jeg hver uge holdt ”en hviledag/fridag” det var oftest i en lidt spændende by, hvor jeg nød at være turist.

Jernkorset Caminoen

(Foto: Jernkorset)

Forud for rejsen modtog jeg en stor grøn guidebog fra Spain is more. Den blev min højt skattede bibel, for den indeholdt alt hvad man som pilgrim har brug for at vide, dels om byerne, ruten, kort, maden, sproget seværdigheder osv. En rigtig god bog som jeg stolt har vist mange misundelige pilgrimme på min vej.

Højdepunkterne Cruz de Ferro, og O`cebreiro samt de vidunderlige katedraler især i Burgos og Leòn, og så selvfølgelig den sejr fornemmelse det var at nå katedralen i Santiago de Compostela og sidde til pilgrimsmessen der, var en fantastisk oplevelse. Hele caminostemningen og alle de forskellige nationaliteter kan ikke beskrives, og vil altid sidde i dybt i mit hjerte <3

Rasmus hjalp mig også med at booke en dagstur med taxi til Finisterre, endnu en fantastisk følelse at ”stå ved verdens ende” og ved km-stenen med 000.

Jeg er stolt og glad over at jeg gennemførte min planlagte rute på 490 km.

I DID IT MY WAY ! og det er vel det det handler om, hver pilgrim går af forskellige grunde, der foregår meget spirituelt i ens sind under den lange vandring- En rejse for livet.

Jeg vil hermed atter en gang sige en stor velment tak til RASMUS PEDERSEN, SPAIN IS MORE, for at have guidet mig sikkert igennem min lange vandring fra Burgos til Santiago de Compostela. Alting har virket yderst professionelt og samtidigt menneskeligt, der har været en hurtig og god kontakt fra start til slut, så jeg kan kun varmt anbefale andre usikre sjæle at kontakte RASMUS PEDERSEN.

Jeg vil slutte med de samme ord som jeg startede med: HVIS JEG KAN; KAN DU OGSÅ!

De bedste hilsener fra Lisbet Tollstorff.